Is ‘Google’ de (belasting)adviseur van de toekomst?

Door Richard Cornelisse CEO KEY Group

UK version

De dienstverlenende markt wordt betreden door onconventionele concurrenten, die ook marktaandeel veroveren. Zal technologische innovatie in dit economische klimaat een extra boost krijgen? En wat komt hierna? Is ‘Google’ de adviseur van de toekomst?

Markstrategie

Als uit benchmarking van uw concurrenten blijkt dat een traditionele werkwijze nog steeds succesvol is en groeipotentieel heeft, moet u dan wel iets veranderen?

Het antwoord zou kunnen zijn dat er te beperkt is gebenchmarkt, vooral als onconventionele concurrenten staan te dringen om uw markt te veroveren.

Is de opkomst van onconventionele concurrenten een realistisch scenario?

De makkelijkste manier is om alles – zonder verdere analyses – simpelweg te ontkennen of negeren. Daarbij kunt u gebruikmaken van voor de hand liggende argumenten als ‘onze sterke merknaam’, ‘onze sterke reputatie’ en ‘de sterke positie die onze onderneming van oudsher heeft in de markt’.

Veel bedrijven die met deze antwoorden kwamen, kunnen het echter niet meer navertellen. Innovatie negeren, te zelfverzekerd zijn of de technologische ontwikkelingen onderschatten is niet altijd even slim.

Wat kan er gebeuren als u het niet negeert?

In het ergste geval accepteert u uw positie, vindt u zichzelf opnieuw uit, stelt u nieuwe strategische doelen en mobiliseert u de middelen van uw onderneming om nieuwe inkomstenbronnen te genereren.

De veranderingen zijn natuurlijk minder ingrijpend als de onderneming haar strategie aanpast en zelf in staat is om nieuwe kansen te ontdekken en zich te (her)positioneren.

Internet, zoekmachines en social media

Zowel Apple als Virgin betraden nieuwe markten, veroverden marktaandeel en in sommige gevallen zelfs een toonaangevende positie. De iTunes Store van Apple is hier een goed voorbeeld van.

Deze store verkoopt online muziek, applicaties (games en andere software van derden) en boeken.

En met Apple TV kun je films en tv-series huren of kopen. Simpelweg even downloaden en dan kun je ze op elk Apple-apparaat kijken, luisteren en/of lezen.

Welke bedrijven hun marktleidende positie kwijtgeraakt zijn? Die lijst is lang, met voorbeelden uit de (mobiele) telefoonindustrie, muziekindustrie, game-industrie, drukkerijwezen, uitgeverswereld, postdiensten, videoverhuur, dvd-/cd-productiebedrijven, commerciële radio en tv, etc.

In Nederland moest de Free Record Shop haar megastore sluiten en waarschijnlijk zullen er nog vele winkels volgen. Waar er iemand wint, is er ook altijd iemand die verliest.

Mensen kunnen over de hele wereld verbinding met elkaar maken en live met elkaar praten (bijvoorbeeld via videoconferencing). En als je over wifi beschikt, kan dat allemaal ‘gratis’ (bijv. via FaceTime of Skype).

Dit was aanvankelijk het speelveld van de telefoonmaatschappijen. Dankzij social media is de wereld veel kleiner geworden en kunnen we elkaar zonder kosten wereldwijd bereiken.

Met deze gratis infrastructuur kun je contact maken met mensen, netwerken opbouwen en onderhouden, groepen opzetten, communiceren en informatie delen.

Veel dienstverleners hebben de afgelopen jaren aanzienlijke bedragen geïnvesteerd in dergelijke geavanceerde infrastructuren.

Bedrijven als Google, LinkedIn en Facebook doen niet aan liefdadigheid, maar realiseren via deze services hun eigen doelen: meer gebruikers werven, hun inkomsten uit advertenties verhogen en data verzamelen voor marktanalyse.

Onlangs ontdekte ik een belastingorganisatie die dezelfde strategie volgde als Google. Je kon een gratis iPad-app downloaden en dan kreeg je als bonus de nieuwste editie van een digitaal boek over de lokale belastingwetgeving.

Dit boek werd voorheen verkocht tegen de marktwaarde. Waar er iemand wint, is er ook altijd iemand die verliest.

Veel bedrijven in de dienstverlenende industrie verkopen op content gebaseerde kennis. Vroeger was dit een gesloten systeem.

Slechts een paar organisaties hadden toegang tot deze specifieke content, die ze vaak verzamelden via hun wereldwijde netwerk van relaties. In die tijd – en onder die omstandigheden – had de content nog veel toegevoegde waarde voor de klant en dus ook marktwaarde.

Door internetinnovaties als zoekmachines ontwikkelde dit systeem zich van gesloten naar open en gingen steeds meer mensen content bijdragen en delen.

Informatie kan gepost, doorgestuurd, gedeeld en gecommuniceerd worden, en dat allemaal gratis. Elk soort content is snel te vinden en 24/7 beschikbaar, zolang u maar over internet beschikt.

Laten we een oefening doen. Ga eens 5 tot 10 jaar terug in de tijd en denk aan basic content waar klanten bereid waren voor te betalen en die leveranciers van content nu gratis aanbieden.

Gebruik de zoekmachine van Google en voer dezelfde vraag in. Wat ziet u? Waarschijnlijk kent Google uw vraag al…

De consequentie is dat de prijzen dalen en de levenscyclus van dit soort producten tegen betaling eindigt. Iedereen kan ze immers zelf opzoeken.

De invloed van Google en Wikipedia is op dit moment al enorm, aangezien veel content minder waard of zelfs waardeloos is geworden vanuit prijstechnisch oogpunt.

Zal de functionaliteit van zoekmachines zich nog verder ontwikkelen? Zal er nog meer content beschikbaar komen en gedeeld worden op internet?

Het antwoord op beide vragen is zonder enige twijfel ja.

Is ‘Google’ de adviseur van de toekomst?

Met veel interesse volg ik de ontwikkelingen van Apple’s Siri en van Google in het algemeen.

Siri is de spraakherkenningssoftware die op toestellen van Apple als een virtuele personal assistant fungeert. De software begrijpt je vragen, doorzoekt het web en geeft direct antwoord.

Eric Schmidt, Executive Chairman van Google, gaf toe dat Siri een ‘concurrerende bedreiging’ zou kunnen vormen voor de kernactiviteiten van Google.

Is het in deze situatie geen logische aanname dat Google en/of andere ondernemingen een aanzienlijk bedrag zullen investeren in de ontwikkeling van een soortgelijke functionaliteit?

Een concurrentiestrijd tussen ondernemingen van dit formaat zal de technologische vooruitgang stimuleren.

Zal deze technologie elke technische vraag uiteindelijk echt begrijpen? Geeft een virtuele personal assistant direct antwoord? Is dit science fiction of onze nabije toekomst?

Ik begrijp dat mensen met het argument komen dat bepaalde kennis afhankelijk is van iemands vaardigheden en expertise. Daar hebben ze op dit moment gelijk in, maar dat hoeft in de toekomst niet zo te blijven.

Is dat ook niet iets wat geautomatiseerd kan worden?

Er is wel een succesvol voorbeeld op het gebied van strategisch inzicht en besluitvorming. Schaken is een strategisch spel op basis van feitelijke informatie (stukken op het schaakbord: relevante feiten) en een beperkt aantal mogelijkheden (zetten: berekening van het effect van verschillende mogelijkheden in combinatie met algemeen strategisch inzicht).

Als schaakcomputer Deep Blue in een match van zes partijen met 2-1 en drie keer gelijkspel kan winnen van wereldkampioen Gary Kasparov, waarom zou het dan niet mogelijk zijn om de strategische besluitvorming van een adviseur te automatiseren?

De opvolger van Deep Blue, Watson, wist de beste spelers van Jeopardy ooit te verslaan in dat spel. Om daarin te slagen moest hij natuurlijke taal verwerken, immense datasets doorzoeken en verbanden leggen tussen verschillende informatiebronnen om zo uiteindelijk tot een antwoord te komen.

Het goede nieuws is dat de dienstverlenende industrie om mensen draait. We zoeken graag aansluiting met mensen.

Dit wordt ook bevestigd door het succes van social media als Facebook, LinkedIn, Myspace en tal van datingsites.

Misschien is de stelling om de adviseur te automatiseren iets te provocerend, maar ik ben nog steeds van mening dat er veel meer te automatiseren valt dan we op dit moment kunnen begrijpen.

We moeten ervoor openstaan, dat is wat ik wil uitdragen. Wat waarschijnlijk niet kan worden geautomatiseerd, is wat we voelen en hoe we reageren. En daarom is en blijft het een zaak van mensen.

Tot slot was het niet mijn bedoeling om een beleidsplan voor Google te schrijven. Het is alleen zo dat ik bedrijven als Google, Apple en Virgin bewonder om hun innovaties en cultuur.

In deze blog staat ‘Google’ voor bedrijven die innovatief zijn op technologisch gebied. De adviseur van de toekomst zou dus ook iemand anders kunnen zijn.

De vertaalslag: betere resultaten en hogere kwaliteit via een andere manier van werken

In tijden van economische groei is de trend dat via overnames schaalvergroting wordt gerealiseerd. Het ontstaan van de Big4 is daar een voorbeeld van in de zakelijke dienstverlening.

De economische recessie zorgt ervoor dat bedrijven zich moeten aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden; de vraag neemt af, de tarieven staan onder druk, productiviteit van personeel loopt terug waardoor de focus op algehele kostenbesparingen komt te liggen en afslanken noodzakelijk is.

Een complicerende factor is dat de traditionele manier van werken en de wijze waarop dienstverlening wordt aangeboden niet langer van deze tijd is.

In tijden van recessie wordt inefficiency extra zichtbaar doordat de resultaten teruglopen en er geen ruimte is voor vernieuwing.

Daarnaast werken slechte resultaten averechts voor de samenwerking tussen disciplines; personeel focust op lijfsbehoud en niet op bestaande of nieuwe samenwerkingsvormen.

Het tij kan worden gekeerd door zich opnieuw uit te vinden en gedragsveranderingen bij het personeel te realiseren.

De uitdaging is om mensen te veranderen die jaar-in-jaar-uit succesvol zijn geweest in hun traditionele manier van werken.

Dit zijn moeilijke en tijdrovende trajecten die alleen met strakke aansturing en betrokkenheid van het leiderschap mogelijk zijn.

Het is niet ondenkbeeldig dat in de toekomst grote afsplitsingen zullen plaatsvinden en dat de term Big4 zal ophouden te bestaan. De vraag is al vaker gesteld maar is nu actueler dan ooit.

Past het – relatief laag renderende – controleren van de jaarrekening en advisering nog onder de paraplu van gezamenlijke winstverdeling?

Niet alleen de regelgeving leidt tot verandering maar ook de persoonlijke motieven van belanghebbenden. Is men in tijden van aanhoudende economische recessie nog steeds bereid elkaar financieel te ondersteunen wanneer bepaalde bedrijfsonderdelen structureel onderpresteren?

De toekomst zal dit uitwijzen.

De oprichters van de KEY Group wilden hier niet op wachten. Aanpassing aan gewijzigde omstandigheden en innovatie zit in onze genen.

Het is een essentieel onderdeel van het bedrijfsimago dat wij voor ogen hebben.

Verandering is geen bedreiging maar een uitdaging en kan niet snel genoeg gaan.

Het is nu de tijd om aansluiting te zoeken bij nieuwe trends en markten.

We bestaan uit een select groepje die dezelfde visie deelt en geloven dat de toekomst ligt in een “cloud” van samenwerkende experts op het gebied van business control, information technology en indirect tax.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s